herdinbisnis.com: RESEP PEMBUATAN TELOR MASIN = Sedia Bahan Dasar Telor Masin :

.

.

Rabu, 29 Agustus 2012

Written on

RESEP PEMBUATAN TELOR MASIN = Sedia Bahan Dasar Telor Masin :

 Memang sedap menikmati makan tengah hari berlaukkan telur masin. Tapi kebanyakan orang  tak tahu cara mudah bagaimana membuat telur masin. Dalam dunia yang serba mahal sekarang ini, inisiatif dan kreativitas harus dimanipulasi untuk suatu kenikmatan hidup, suatu cara untuk berhemat ialah dengan membuat sendiri telur masin.

Dalam sebuah artikel berikut cara mudah membuat telur masin yang pernah dicoba oleh seorang penternak itik dan pengusaha telur masin.

Panduan membuat telur masin ini agak lengkap dan pasti banyak yang terkejut betapa mudahnya untuk membuat telur masin ini:


Bahan-bahan yang diperlukan:

10 butir telur
2 liter air
500 gram garam (atau sesuai dengan selera)


Proses pembuatan telur masin:

a) Ikhtisar Pemilihan Bahan Baku Telor untuk Diasinkan

- Pilih telur itik yang terbaik tetapi boleh juga menggunakan telur ayam. Anda dapat memperoleh bahan baku telor itik ini pada kami, sanggup melayani hingga 4500 butir sehari. Hubungi kami di 081249412121 untuk Pemesanan. Sebenarnya telur ayam pun boleh juga digunakan cuma telur itik lebih tebal kulitnya dan cocok dijadikan sebagai telur masin. Telor Itik  juga dikatakan lebih tahan lama dan hasilnya lebih sedap berbanding telur ayam.

Saat ini Anda tidak sulit lagi dalam mendapatkan telur itik untuk membuat telur masin tetapi sekiranya anda perantau di luar negara dan sukar mendapat telur itik, telur ayam boleh digunakan. Tapi jika Anda MEMANG membutuhkannya, kami bisa sediakan.

- Ukuran bukan masalah utama, cukup kulitnya saja yang jangan terlalu tipis karena suatu ketika akan mudah pecah. Jangan terlalu besar kerana telur akan saling beradu dalam wahana penyimpanannya - jadi risiko pecah perlu diminimumkan. Pilih warna telur yang biru kehijauan. 

- Telur mesti sempurna, tidak boleh rosak ataupun pecah walau sedikit pun. Lubang halus pun tidak boleh kerana melalui lubang itu air dapat masuk dan merosakkan proses pemasinan telur.

- Mesti menggunakan telur yang baru dan segar.

b) Basuh telur sehingga bersih dan keringkan.

c) Masak air dan garam dengan api perlahan sehingga garam larut dan likat. Biar dingin tiriskan sehingga dingin atau semalaman.

d) Tapis air garam untuk mendapatkan air garam yang betul-betul bersih tanpa kotoran sampingan.

e) Masukkan telur kedalam air garam tadi. Pastikan air garam cukup penuh untuk menenggelamkan semua telur sekali gus. Tutup bekas kemas-kemas.

f) Tulis tanggal di luar wahana penyimpanan supaya kita dapat tahu tanggal pembuatannya.

g) Selepas DUA MINGGU, telur sudah boleh direbus. Kemasinan telur bergantung pada air garam tadi dan sekiranya terlalu masin, boleh rendam di dalam air biasa sehari dua bagi mengurangkan masin sebelum direbus.


PENAWARAN BISNIS PRODUK ITIK
Kami menyediakan Telor Itik Tawar, jika Anda berkenan mencoba memulai usaha Telor Masin, stok kami 2ribu butir per hari.

Kami menyediakan Telor Itik Masin untuk Konsumsi Keluarga, minimal order 1 box isi 100 butir telor.

Kami menyediakan DOD (bibit Itik umur 5 hari) khusus Itik Pejantan saja (Pedaging) maupun betina saja (Pedaging dan Petelor), minimal order 1.000 ekor. Terdapat 3 jenis, harga berbeda.

Share this case:

0 komentar:

Posting Komentar

Catatan: Hanya anggota dari blog ini yang dapat mengirim komentar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Klik saja !!

Klik saja !!

Klik saja !!